מפי השמועה

כך הגיעו עד לבלן השכונתי שאישר כי אכן העתיק פלוני שורה אחת מספר ידוע... צא ולמד עד כמה גדול כוחה של שמועה

בעיר אחת פשתה השמועה כי פלוני גנב מבית הכנסת ספר תורה… משביררו את מקורה הגיעו אל 'המפיץ' שמיהר להסביר כי לא ספר תורה גנב הלה, אלא ספר רגיל ופלוני הוא המקור. כך עברו מאחד אל השני עד שהגיעו אל הבלן השכונתי שאישר כי אכן העתיק מר פלוני שורה אחת מספר ידוע… צא ולמד עד כמה גדול כוחה של שמועה…

רבים הם חללי מחלת השמועה ואין כל גבול וארוכה למכותיה. לעיתים נדמה כי כל התנהלות החברה נבנית והולכת על פי מקצב השמועות העוברות לפני המחנה. רבות הן המשפחות אשר פילוגים אחזו בהן וחיל ורעדה היא מנת חלקן בראותם דמות זו או אחרת המשמשת כשופר מחוזי לצורכי השמועה. ישנם בתים בהם אי השקט שולט בכל פינה, בין בני זוג לא שוררת אחווה ורעות משום ששמועה נשמעה ברחובות קריה והפנימו בני הזוג את שמעה ותרגז בטנם ותרב צעקתם. עד כדי כך גדול כוחה של שמועה ומשמבררים דברים מסתבר כי בהבל תלויה כל השמועה ולעיתים אף בזדון מקורה.

בני אדם אינם טורחים לברר דברים ולהעמידם על בוריים וסחורה הנקרית בדרכם עושים הם בה שימוש בתוספת אחוזים וכשלבסוף מגיעה התוצאה בסבב אל מקור השמועה, כה שונה היא עד שאין הנחתום מכיר את עיסתו .

רבים הם המקרים בהם נוטים הורים לקבל 'עדות' ממקור אחד בלבד ועל פי אותה עדות ממהרים הם להעניש את ילדיהם ללא שערכו כלל בירור נוסף וללא שירדו אל עומקם של דברים, עד כדי כך, שתוצאת הדברים משתמרת כנדוניה נצחית בין צלקות נפשו של הילד המתבגר. יש בתים בהם דנים בדיון פומבי בכל 'חדשות' העולם הקהילתי וגזר דינם של עסקני הציבור ניצב בראש סדר היום, מבלי שאיש יוכל להגן על שמו הטוב בפני 'בית הדין' המלומד.

וכך נוצרת לה צורת שמועה נוספת אשר מקורה כלל אינו קשור במקור מהימן אלא דווקא במחוללים במעגל שני. ישנם מחוללי שמועה המבכרים להאזין לשברי שיחות של אנשים מזדמנים במקומות ציבוריים ולמהר בהעברתן אל קהלי יעד , 'שכרם' משולם להם בעצם היותם במרכז ההוויה הקהילתית משום שכל חפצי המידע מתנקזים אליהם וכך סובב לו מעגל.

בחינוך, חשוב להנחיל תובנת קבע בלב הילדים כי כל שמועה עמה הם מגיעים אל הבית, אין מקומה בו עד אשר היא בגדר של עשייה שיש בה ממש ואין דנים בדבר שאין מישהו מבני הבית אשר ראה במו עיניו בפועל את העשייה עליה מדובר. וגם במקרה והדבר עבר את כל מסננות הכללים יש להיזהר שבעתיים מלחרוץ דין על זה או אחר הנוטלים חלק במערכת המעשייה או העשייה. חשוב הדבר כמתווה דרך חיים לדור הבא כי לעולם לא יהיו קשובים להוצאות דיבה וחיים על חשבון מחזור דמיו של האחר. מעבר להנחלת קו חיים נכון ואיכותי, טוב יעשו ההורים אם יפנימו כי הכול יכול לשוב אליהם כבומרנג והסיפורים שהיו טובים עבור הזולת למחר עלולים להיות טובים עבורם . . .

בני זוג הבונים את התא המשפחתי שלהם מתוך ראייה בריאה, טוב יעשו אם ישתיתו אותו על אדני האמירות הברורות והבריאות, אמירות שיש בהן אמת מוחלטת וללא חלקי אמת בתוספת שברי שמועות אשר אולי מוסיפות ניחוח חדשותי בראשיתן והורסות כל חלקה טובה באחריתן. בית המנוהל באופן בו כל אחד יודע כי אך ורק האמת נכנסת בשעריו ייבנה באופן מתחזק והולך ובכל שנה יוסיף כוח לנדבכיו, דבר אשר יסייע תמיד הן לזוגיות בריאה והן להצמחת דורי בריא ויציב.


יצחק ריבקין

הרב יצחק ריבקין הוא יועץ חינוכי בעל ניסיון רב, הניחן ביכולת אבחון אינטואיטיבי. מחבר הספר 'לאהוב ולחנך', ומנהל אתר חינוך נט – לאהוב ולחנך. ידיו רב לו במתן פתרונות חינוכיים בכל הקשור לחינוך.

  יש לכם שאלה אלי? לחצו כאן

 

מערכת האתר

השאירו תגובה

השאר מחובר!

אל תפספס את המגזין האיכותי שלנו שמכין אותך לשבת