פרשת חוקת
מצוות פרה אדומה
מעוררת את הציפיה והתפילה לגאולה במהרה
מצוה כחוק
פרשת השבוע נקראת בשם חוקת, על-פי הנאמר בתחילתה "זאת חוקת התורה אשר צוה ה' לאמור . . ויקחו אליך פרה אדומה תמימה". מצוות 'פרה אדומה' נחשבת לחוק – כלומר מצוה ללא טעם. וכך כתב רש"י בשם חכמינו זכרונם לברכה "לפי שאומות העולם מקנטרין על ישראל בדבר מצוות פרה אדומה, באמרם: מה המצווה הזאת ומה טעם יש בה?! לפיכך כתב בה 'חוקה' – גזרה היא מלפני אין לך רשות להרהר אחריה.
מה טעם יש בה?!
מעשה שהתרחש בישיבתו של רבן יוחנן בן זכאי: יום אחד הופיע בבית המדרש גוי ובפיו 'עקיצה' מן המוכן: מהו המעשה התמוה שאתם נוהגים באפר הפרה אדומה, הנראה כמין כשפים, אתם מביאים פרה ושורפים אותה וכותשים אותה ונוטלים את אפרה: אחד מכם מיטמא למת, מזין עליו שתיים ושלוש טיפין ואתם אומרים לו : טוהרת?!
ענה לו רבן יוחנן בן זכאי בשאלה גם כן: שמא נכנסה בך רוח רעה של שגעון אי פעם?! לא, ענה הגוי. עוד שאל רבן יוחנן: אדם שנכנסה בו רוח רעה של שגעון ראית מימיך? כן, ענה הגוי. ומה אתם עושים לו כדי שתצא ממנו הרוח?! שאלו. פשוט מאד! ענה הגוי, מביאים סוגים מסוימים של עשבים ומעשנים אותם תחת רגליו והרוח בורחת ממנו.
אמר לו רבן יוחנן בן זכאי: ישמעו אוזניך שאתה מוציא מפיך, ענית את התשובה לשאלתך בעצמך, בדומה לרוח הרעה היוצאת ע"י העשבים בלי שאתה מבין כיצד זה פועל, כך הרוח הזה רוח טומאה הוא, מזין עליו את מי הפרה האדומה ורוח הטומאה בורחת.
גזירת ה' שכך תהא הטהרה
משהלך הגוי, אמרו התלמידים לרבם, את הגוי דחית בתירוץ שכזה, אבל לנו מה תאמר, כיצד נפעלת טהרת האדם על ידי אפר הפרה?!
אמר להם: חייכם, לא המת מטמא, ולא המים מטהרין, אלא אמר הקדוש-ברוך- הוא חוקה חקקתי, גזירה גזרתי ואי אתה רשאי לעבור על גזירתי.
*
ציפיה פנימית לגאולה
כתב הרמב"ם: "תשע פרות אדומות נעשו משנצטוו במצוה זו עד שחרב הבית בשניה, ראשונה עשה משה רבנו, שניה עשה עזרא, ושבע מעזרא עד חורבן הבית, והעשירית יעשה המלך המשיח מהרה ייגלה, אמן כן יהי רצון".
הרבי מלך המשיח, למד מההוספה אותה כותב הרמב"ם בסיום ההלכה אחרי שכותב שאת הפרה העשירית יעשה המלך המשיח "מהרה ייגלה, אמן כן יהי רצון", שהרמב"ם בא ללמדנו הלכה למעשה: כאשר יהודי מזכיר איזה דבר אודות ביאת המשיח, גם כשזה לכאורה דבר צדדי כבהלכה זו, הרמב"ם מונה את מניין הפרות האדומות מימות משה רבינו והעשירית יעשה המשיח. מוסיף הרמב"ם תפילה שהמשיח יגלה מהרה – אמן כן יהי רצון.
התפילה מתפרצת
כך הדבר צריך להיות חדור אצל כל אדם, כשנזכר בעניין הגאולה לא אנו מצפים ומקווים כל היום, מוסיף הוא את התפילה המדגישה את הציפיה הממשית לביאתו "מהרה יגלה אמן כן יהי רצון".
לזכות הנערים החטופים, נוסיף יחד בקיום מצוות (שמירת שבת לדוגמא), שיזכו לגאולה במהרה
זמני כניסת השבת:
ירושלים: 7:14 תל אביב: 7:29 חיפה: 7:22 באר שבע: 7:29
זמני צאת השבת
ירושלים: 8:31 תל אביב: 8:34 חיפה: 8:35 באר שבע: 8:31